Lijsttrekkersdebat: 2-0 voor GroenWit

Gisteravond vond in Badhotel Bruin het lijsttrekkersdebat debat plaats tussen de lijsttrekkers Rients Hoekstra (VVD), Jan Stuivenga (ABV) en Elsje de Ruijter (GroenWit). Voor een redelijk gevulde zaal beantwoorden zij vragen op door hen aangedragen onderwerpen en vragen van de aanwezigen in de zaal.

DSC06153_web

Elsje de Ruijter kreeg vragen over de door GroenWit gewenste balans tussen leefbaarheid, duurzaamheid, toerisme en natuur èn over de overdracht van taken aan de gemeenten. Zij mocht als eerste tijdens het debat vertellen waarom de kiezers vooral op GroenWit moeten stemmen:

“Waarom u het beste op GroenWit kan stemmen: Wij zijn een lokale partij met oog voor wat leeft op Vlieland, met ervaren raadsleden, een veelzijdige kandidatenlijst en betrokken leden. Wij vormen een afspiegeling van de bevolking. De raadsleden hebben een netwerk in Den Haag, Leeuwarden en in de provincie opgebouwd waarop ze een beroep kunnen doen als dat nodig is. Bovendien is er ook voor lokale partijen een landelijke vereniging, de VPPG, die trainingen biedt en wetenschappelijk onderzoek uitvoert.

Op het gebied van wonen wil GroenWit het toewijzingsbeleid in eigen hand houden. We moeten bij de toewijzing uitzonderingen kunnen maken op het puntensysteem, omdat we alleen door ook een woning aan te bieden het gekwalificeerde personeel naar het eiland kunnen halen waaraan we zo’n behoefte hebben.

Cultuur als onderdeel van de leefbaarheid ondersteunt GroenWit van harte. Onze eigen cultuur en die van de mensen die eerder op Vlieland woonden staat in hoge belangstelling bij de toeristen, maar dient ook een ander doel: sociale cohesie, het delen van iets gemeenschappelijks.

We wensen een Ruim aanbod sport en ontspanning tegen billijke prijzen (de zaalhuur mag geen belemmering zijn).

Zelfstandigheid: Beleidsontwikkeling in eigen hand houden. Kan hooggeschoold werk opleveren, waardoor een deel van de jongere Vlielanders kan besluiten zich na een studie aan de wal weer op Vlieland te vestigen. Ook de uitbreiding van taken in zorg en welzijn kan banen opleveren waarvoor de jonge Vlielanders weer terugkomen.

We willen de burger meer betrekken bij besluitvorming in de gemeenteraad. Eerder met een groep mensen om tafel gaan zitten, vaker een rondje langs de deuren om te vragen wat er speelt. Onze flyer was de eerste poging. Aan de deur heb ik bijvoorbeeld een intens gesprek gehad over de wenselijkheid van autoluwheid. GroenWit wil strandrijden echt niet verbieden, dat is ook te lezen in het interview dat ik gegeven heb aan de LC. Strandrijden hoort bij eilanders. Wat we wel willen is een discussie losmaken over de noodzaak van het gemotoriseerde vervoer en de wenselijkheid over te schakelen op een duurzamere en verkeersveiligere vorm, bijvoorbeeld met elektrokarren en paardentractie.

Er zijn al reacties op de flyer binnen. Bijvoorbeeld van iemand die graag een beter verslag van de raadsvergaderingen wil kunnen lezen. De informatieverstrekking naar de inwoners kan inderdaad best beter. Wij zetten in ieder geval alle relevante informatie op www.groenwitvlie.nl.”

Visits: 240